L. dz. 89/SPAK/2015/MK/SW Warszawa, 22.06.2015
W. Pan
Jacek Kozłowski
Wojewoda Mazowiecki
Plac Bankowy 3/5
00-950 Warszawa
S K A R G A
na Uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy nr XII/240/2015 z dnia 28 maja 2015 r.
Działając na podstawie art. 86 ustawy o samorządzie gminnym z dn. 28.03.1990 r (Dz. U. 1999, nr 16 poz. 95) oraz art. 3 ust. 4 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie z dn. 23.01.2009 r. (Dz. U. 2009 nr 31 poz. 206) w imieniu Stowarzyszenia Polskich Artystów Karykatury, wnosimy o uchylenie uchwały Rady m. st. Warszawy nr XII/240/2015 z dnia 28 maja 2015 dotyczącej zamiaru połączenia instytucji kultury m.st. Warszawy pn. Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie z instytucją kultury m.st. Warszawy pn. Muzeum Warszawy, w następującym brzmieniu:
„UCHWAŁA NR XII/240/2015
RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
z dnia 28 maja 2015 r.
w sprawie zamiaru połączenia instytucji kultury m.st. Warszawy pn. Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie z instytucją kultury m.st. Warszawy pn. Muzeum Warszawy
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm[1])), art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 oraz z 2014 r. poz. 423) uchwala się, co następuje:
§ 1. W celu efektywnego wykonywania zadań związanych z zaspakajaniem potrzeb mieszkańców w zakresie kultury oraz zapewnienia pełniejszego wykorzystania dotychczasowych zasobów materialnych i merytorycznych wyraża się zamiar połączenia instytucji kultury o nazwach: Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie oraz Muzeum Warszawy w jedną instytucję kultury o nazwie: Muzeum Warszawy, w ramach której funkcjonował będzie Oddział Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego.
§ 2. Ogłoszenie o zamiarze i przyczynach połączenia instytucji kultury, w brzmieniu określonym w za-łączniku do uchwały, zostanie podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej m.st. Warszawy oraz wywieszenie na tablicach ogłoszeniowych Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie oraz Muzeum Warszawy co najmniej na 3 miesiące przed wydaniem aktu o połączeniu instytucji.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi m.st. Warszawy.
§ 4. 1. Uchwała podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej m. st. Warszawy.
2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca
Rady m.st. Warszawy
(-) Ewa Malinowska-Grupińska”
[1]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 645 i 1318 oraz z 2014 r. poz. 379 i 1072.
Uzasadnienie
- Zgodnie art. 18 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dn. 25.10. 1991, (Dz. U. 1991 nr 114 poz. 493), który brzmi: „Organizator jest obowiązany na 3 miesiące przed wydaniem aktu o połączeniu lub podziale instytucji kultury podać do publicznej wiadomości informację o zamiarze i przyczynach takiej decyzji”. Tymczasem załącznik do uchwały, cytowany poniżej, który powinien zawierać informację i zamiarze i przyczynach podjęcia uchwały, mówiąc o zamiarze i wymieniając cele i skutki nie podaje przyczyn połączenia funkcjonujących dotychczas oddzielnie instytucji kultury.
„Załącznik
do uchwały nr XII/240/2015
Rady Miasta Stołecznego Warszawy
z dnia 28 maja 2015 r.
Ogłoszenie o zamiarze połączenia instytucji kultury działających na terenie m.st. Warszawy
Ogłasza się zamiar połączenia instytucji kultury działających na terenie m.st. Warszawy:
1) Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie,
2) Muzeum Warszawy
w jedną instytucję kultury pod nazwą Muzeum Warszawy, w ramach której utworzony zostanie
Oddział – Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego.
W celu efektywnego wykonywania zadań związanych z zaspakajaniem potrzeb mieszkańców w zakresie kultury oraz zapewnienia pełniejszego wykorzystania dotychczasowych zasobów materialnych i merytorycznych, mając na uwadze usprawnienie zarządzania warszawskimi instytucjami kultury i racjonalizację kosztów oraz idąc w ślad za uchwalonym przez Radę m.st. Warszawy programem „Miasto kultury i obywateli. Program rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020. Założenia” (uchwała nr XXXIV/839/2012 z dnia 29 marca 2012 r.) uznajemy za uzasadnione połączenie dwóch miejskich instytucji kultury: Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie z Muzeum Warszawy.
Oczekiwanym skutkiem połączenia instytucji kultury będzie racjonalizacja i usprawnienie zarządzania warszawskimi, samorządowymi instytucjami kultury z uwzględnieniem aktualnych potrzeb muzeum, zwiększenie efektywności pracy kadry, zmniejszenie kosztów zarządzania, skomasowanie służb finansowo – księgowych, racjonalne i efektywne wykorzystanie środków publicznych, maksymalne wykorzystanie posiadanej infrastruktury kulturalnej, możliwość lepszej i skuteczniejszej promocji podejmowanych działań kulturalnych”.
- 2. Podczas XII Sesji Rady m. st. Warszawy w trakcie dyskusji nad projektem powyższej uchwały wnioskodawca Tomasz Thun-Janowski dyrektor Biura Kultury m. st. Warszawy, udzielając wyjaśnień przed głosowaniem dwukrotnie przedstawił niezgodne z prawdę informacje, które mogły mieć wpływ na decyzję radnych podczas głosowania. Cytaty wypowiedzi zawierające nieprawdziwe informacje poniżej:
Cytat I: Tomasz Thun-Janowski – (…) Chciałbym powiedzieć bardzo krótko o intencji, która towarzyszy projektowi połączenia obydwu placówek (…), której celem jest wzmocnienie Muzeum Karykatury, a nie jego osłabienie. Mówimy bowiem o połączeniu dwóch struktur, z których jedna zatrudnia 13 osób, z których 9 zajmuje się kwestiami i pracą organizacyjną i administracyjną, a tylko trzy osoby merytoryczną stroną pracy tego Muzeum.
Powyższa wypowiedź sugeruje niezdolność Muzeum Karykatury do prowadzenia właściwej pracy zgodnie z wymogami Ustawy o Muzeach.
Tymczasem właściwy stan zatrudnienia w Muzeum Karykatury przedstawia się następująco: zatrudnionych jest 12 pracowników na 11
etatach, z których 5 pracowników wykonuje zadania merytoryczne a 7 administracyjno organizacyjne. W etatach podział jest następujący:
5 etatów merytorycznych i 6 administracyjno organizacyjnych.
Cytat II: Tomasz Thun-Janowski – Chciałem tylko przekazać informację na konkretne pytanie Pana, że oczywiście 80% zbiorów Muzeum Karykatury jest digitalizowanych w zewnętrznych laboratoriach. Muzeum Warszawy ma dwie własne pracownie digitalizacji zbiorów. To jest dodatkowa korzyść, o której mówimy, że Muzeum Karykatury włączone w struktury nie będzie musiało na zewnątrz zlecać części prac, które musieli robić.
Powyższy cytat jest fragmentem odpowiedzi na pytanie radnego Cezarego Jurewicza dotyczące sytuacji z digitalizacją zbiorów w Muzeum Karykatury. Odpowiedź dyrektora Tomasza Thun-Janow-skiego, że Muzeum Karykatury nie posiada pracowni digitalizacji zbiorów wprowadza radnych w błąd. Muzeum Karykatury prowadzi digitalizację zbiorów własnymi siłami i na własnym sprzęcie ze spełniającym wymogi oprogramowaniem od 2004 r., i ma zdigitalizowane ponad 80% zbiorów. Kontynuowane są prace digitalizacyjne we własnym zakresie bez potrzeby korzystania z pracowni digitalizacyjnych Muzeum Warszawy.
Biorąc pod uwagę brak podania w załączniku do uchwały nr XII/240/2015, a wcześniej w uzasadnieniu do projektu uchwały, przyczyn łączenia Muzeum Karykatury z Muzeum Warszawy, w powiązaniu z przytoczonymi faktami przekazywania radnym nieprawdziwych informacji dotyczących sytuacji Muzeum Karykatury, mających wpływ na uzyskanie pozytywnego dla wnioskodawcy wyniku głosowania, zwracamy się o uchylenie powyższej uchwały, co pozwoli podjąć Biuru Kultury m. st. Warszawy zgodne z prawem działania naprawcze oraz ponownie przeprowadzić dyskusję nad projektem, z uwzględnieniem prawdziwej struktury zatrudnienia i sytuacji digitalizacyjnej Muzeum Karykatury.
/-/ Dariusz Pietrzak /- Witold Mysyrowicz
Sekretarz SPAK Prezes SPAK