3 października (sobota) 2015, o godz.17.00, w Galerii Resursa (ul. 1 Maja 45), w Żyrardowie, odbędzie się wernisaż Międzynarodowej Wystawy Rysunku Satyrycznego połączony z wręczenie nagród laureatom VI Ogólnopolskiego Konkursu Satyrycznego ,,Manufaktura Satyry 2015”.
To już szósty finał Ogólnopolskiego Konkursu Satyrycznego ,,Manufaktura Satyry” organizowany corocznie, począwszy od roku 2010 przez Miasto Żyrardów. Jego celem jest popularyzowanie poprzez sztukę unikalnej, industrialnej historii miasta, wyrosłego wokół największej na przełomie XIX i XX wieku, fabryki wyrobów lniarskich w Europie. Przysłowiowym ,,oknem na świat” dla fabryki i miasta stała się pierwsza na ziemiach polskich linia kolejowa, Droga Żelazna Warszawsko – Wiedeńska. Tegoroczna, szósta już edycja konkursu, którego tematem była ,,Kolej”, nawiązał do przypadającego w tym roku 170. lecie powstania słynnej ,,Wiedenki”.
Zwycięska praca Zbigniewa Woźniaka ze Zduńskiej Woli pokazuje rozwijającą się nitkę lnianą zamieniającą się w ,,nitkę” kolejową. Po niej pędzi w świat pociąg. Artysta w skrótowy sposób pokazał, jak ważna dla żyrardowskiej fabryki lniarskiej była owa linia kolejowa. Wśród nagrodzonych znaleźli się również żyrardowscy twórcy. Zbigniew Osiński za tryptyk kolejowy pokazujący stacje kolejowe w Warszawie, Żyrardowie i Wiedniu otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Żyrardowa Wojciecha Jasińskiego. Jedno z wyróżnień honorowych przypadło Franciszkowi Bernardowi Bucznemu.
Ekspozycję pokonkursową wzbogacają prace artystów zaproszonych poza konkursem z Czech, Włoch, Ukrainy, Niemiec, Węgier i Luksemburga. Ogółem w wystawie prezentowanej w Galerii ,,Resursa” bierze udział 53 twórców. Są to zarówno dzieła artystów uznanych, z ogromnym dorobkiem twórczym, jak i debiutantów, zaczynających dopiero swoją przygodę ze sztuką. Za każdym razem są to prace niezwykłe, opowiadające w sposób dowcipny, często przewrotny dzieje naszego miasta.
Kolej Warszawsko-Wiedeńska była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego i drugą w Imperium Rosyjskim. Pierwszy odcinek wybudowano w 1845 roku, choć sam projekt jej budowy powstał już w 1835 roku. Łączyła Warszawę z granicą zaboru austriackiego (Galicją), a dalej przez Kraków docierała do Wiednia.
Kolej warszawsko-wiedeńska była najdłuższą jednorazowo budowaną linią w Europie.
Stała się też najbardziej dochodową spośród linii kolejowych w Imperium Rosyjskim.
28 listopada 1844 roku na trasie Warszawa – Pruszków przejechał pierwszy pociąg wiozący namiestnika Królestwa Polskiego i zaproszonych gości. Podróż trwała 26 minut, a powrotna 20 minut. 14 czerwca 1845 roku ukończono odcinek do Grodziska Mazowieckiego i wówczas otwarto oficjalnie kolej do użytku, zaś 9 września Ruda Guzowska otrzymała połączenie
z Warszawą. Oficjalna nazwa stacji aż do roku 1907 brzmiała ,,Ruda Guzowska”. Później zmieniono ją na ,,Żyrardów”. Budynek stacyjny został zbombardowany przez lotnictwo niemieckie w czasie I wojny światowej. Na przełomie lat 20. i 30. XX wieku powstał nowy dworzec zaprojektowany przez architekta Romualda Millera w stylu renesansowego dworu polskiego.
Trudno przecenić znaczenie linii kolejowej dla rozwoju żyrardowskiej fabryki, która pod koniec XIX wieku była największą fabryką lniarską w Europie. Kolej umożliwiała sprowadzanie surowców, oraz wysyłanie ogromnych ilości gotowych wyrobów lniarskich.
Umożliwiła dotarcie do nowych, dalekich rynków zbytu. Towary produkowane w Żyrardowie można było nabyć w całej niemal Europie, w rozległym Imperium Rosyjskim, jak i w odległych zakątkach Azji. Kolej umożliwiła również ruch pasażerski, w tym turystyczny. Podobnie jak w innych miejscowościach obok dworca powstał park (,,Na Rudzie”) pełniący rolę rekreacyjno-kulturalną. Do budynku dworca prowadziła okazała promenada. W samym budynku założono też urząd pocztowo – telegraficzny.
UCZESTNICY WYSTAWY MS 2015:
AULLA (WŁOCHY) / Joanna Brześcińska-Riccio*,
BAJA (WĘGRY) / Istvan Kelemen*, BERLIN (NIEMCY) / Valeriu Kurtu*,
BĘDZIN / Piotr Zatorski, BOBROWNIKI / Iwona Gabryś,
FLORENCJA (WŁOCHY) / Luciano Borini*, Annamaria Maremmi*, Luca Masselli*,
GONDERANGE (LUKSEMBURG) / Pol Leurs*,
INOWROCŁAW / Jarosław Wojtasiński,
JAROSŁAW / Marek Gliwa, JAWOR / Paweł Stańczyk,
KOLIN (CZECHY) / Vaclav Linek*, Jiri Novak*,
LWÓW (UKRAINA) / Serhiey Mihnowskyi*, Ewgienij Pieczykiewicz*,
LUBAŃ ŚLĄSKI / Krzysztof Suski, ŁÓDŹ / Marek Pawlak,
MIŃSK MAZOWIECKI / Czesław Gańko, MIROCIN DOLNY / Mirosław Hajnos*,
MONTREAL (KANADA) / Andre Pijet, MOSTÓWKA / ks. Janusz Grygier*,
MUROWANA GOŚLINA / Dariusz Pietrzak*, MYŚLENICE / Łukasz Bogdan,
NYSA / Michał Graczyk, OLECKO / Waldemar Rukść,
OLSZTYN / Zbigniew Piszczako, Zbigniew Urbalewicz,
PRAGA (CZECHY) / Roman Jurkas*,
PRATO (WŁOCHY) / Simonetta Fontani*, PRUSZKÓW / Marta Gałan, Paweł Gałka,
POLICE / Paweł Kuczyński*, PRZEWORSK / Henryk Cebula, RESZEL / Artur Galicki, SKIERBIESZÓW / Dariusz Piekut*, SOSNOWIEC / Artur Ligenza,
TARNOBRZEG / Przemysław Zamojski,
WARSZAWA / Monika Małgorzata Golińska, Andrzej Graniak*, Grzegorz Janusz,
Halina Kuźnicka, Tomasz Niewiadomski, Witold Mysyrowicz*, Szczepan Sadurski*,
WROCŁAW / Czesław Przęzak, ZAMOŚĆ / Jacek Pasieczny*,
ZABRZE / Maciej Trzepałka,
ZDUŃSKA WOLA / Zbigniew Woźniak,
ŻYRARDÓW / Franciszek Bernard Buczny, Zbigniew Osiński, Jarosław Szafaryn*,
Zbigniew Kołaczek*.
*osoby poza konkursem, biorące udział tylko w wystawie