Niewiadomski i Janusz w Galerii Resursa

EUROPEJSKA NOC MUZEÓW 2018

NAGRODA GALERII RESURSA

W VIII OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE SATYRYCZNYM

,,MANUFAKTURA SATYRY 2017”

Tomasz Niewiadomski (rysunki)

&

Grzegorz Janusz (teksty)

Nie tylko Noe

czyli wystawa komiksów i satyry

WERNISAŻ: 19 MAJA (SOBOTA) 2018, GODZ. 17.00

RESURSA, 1 MAJA 45, ŻYRARDÓW

wystawę można oglądać codziennie do 24.06.2018 / wstęp wolny

 

Tomasz Niewiadomski (ur. 24 stycznia 1971) studiował w Europejskiej Akademii Sztuk

w Warszawie na Wydziale Grafiki (dyplom z wyróżnieniem – 1997). Jest grafikiem i twórcą komiksów. Rysuje do ,,Nowej Fantastyki” i ,,Zeszytów Komiksowych”. Stworzył postać Ratmana i Nerwolwera. Ten pierwszy to Człowiek­Szczur, przystrojony w nieodzowną wszystkim prawdziwym herosom pelerynę. Bardziej jednak przypomina Myszkę Miki (która jak wiadomo jest płci męskiej) niż szczura. I nic dziwnego. Powstał bowiem z połączenia profesora X, szczura, na którym naukowiec prowadził badania i Myszki Miki, która w doświadczeniach pomagała. Ratman, który narodził się w 1994 roku, jest jednym z najbardziej niezwykłych bohaterów współczesnego polskiego komiksu.

Współpracuje z Grzegorzem Januszem, który pisze scenariusze do jego komiksów.

Duet autorski Tomasz Niewiadomski (rysunki) i Grzegorz Janusz (teksty) uczestniczy od samego początku w Ogólnopolskim Konkursie Satyrycznym ,,Manufaktura Satyry”. Każdorazowo powstają prace, które w sposób żartobliwy interpretują tematy związane

z industrialną historią Żyrardowa. Jak inspirująca jest to historia, można przytoczyć przypadek pracy pt. ,,Bibliopolis” zgłoszonej do drugiej edycji konkursu w 2011 roku, którego tematem było ,,Miasto idealne”. Praca ta wkrótce stała się pierwszą stroną obszernego komiksu.

 

Obecna wystawa w żyrardowskiej Resursie jest Nagrodą Galerii ,,Resursa” w ubiegłorocznej edycji ,,Manufaktury Satyry”. Jest to niepowtarzalna okazja do pełniejszego poznania twórczości Tomasz Niewiadomskiego, który stworzył charakterystyczny i rozpoznawalny styl. Są to głównie realizacje czarno-białe, w których Niewiadomski ujawnił swój rysowniczy kunszt. To co wyróżnia te prace to satyryczna, czasem ironiczna interpretacja podejmowanych tematów. Do tego opowieści te mają bogate zaplecze intelektualne i filozoficzne. Bez odrobiny znajomości historii i kultury, nie można w pełni zrozumieć twórczości Niewiadomskiego, który jest mistrzem groteski, absurdu i surrealizmu. Będąc jednym z najoryginalniejszych przedstawicieli komiksu autorskiego, jest również niestrudzonym popularyzatorem tego gatunku w Polsce. W jednym z wywiadów powiedział: ,,komiksy powinny być tanie, grube i dostępne w każdym kiosku”.

 

Niezwykłość obecnej wystawy polega na tym, że samo jej obejrzenie nic jeszcze nie daje, trzeba ją jeszcze przeczytać.

 

Grzegorz Janusz (ur. 22 czerwca 1970 w Łowiczu) – polski prozaik oraz scenarzysta, tłumacz z języka niemieckiego. Zdobywca Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi w 2010 roku za komiks ,,Ostra Biel” (rysunki Jacek Frąś) oraz pierwszej nagrody w roku 2003 za komiks ,,Sen życia” (rysunki Krzysztof Gawronkiewicz). Zwycięzca (wraz z Krzysztofem Gawronkiewiczem) europejskiego konkursu na komiks ogłoszonego przez Glénat i telewizję Arte, za pracę pt. ,,Esencja”, opublikowaną później na rynku frankofońskim jako pierwszy tom serii ,,Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona”. Zwycięzca (wraz z Ernesto Gonzalesem) IV edycji konkursu na komiks o Powstaniu Warszawskim organizowanego przez Muzeum Powstania, za komiks pt. ,,Traf” (2010 r.).

Twórca scenariuszy do komiksów: ,,Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona” (seria; rysunki Krzysztof Gawronkiewicz), ,,Tragedyja Płocka” (rysunki Jacek Frąś), ,,Wykolejeniec” (rysunki Berenika Kołomycka), ,,Czasem” (rysunki Marcin Podolec), ,,Tymczasem” (rysunki Przemysław Truściński).

Jako prozaik współpracuje z magazynem ,,Nowa Fantastyka”. W ramach XXII łódzkiego Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Centralnym Muzeum Włókiennictwa odbyła się wystawa pt. „…do scenariusza Grzegorza Janusza”, w której udział wzięli najważniejsi rysownicy tworzący do scenariuszy Janusza.

 

Źródło: Wikipedia

 

 

Komiks – sekwencyjna historia obrazkowa, często z dodanym tekstem, publikowana w prasie lub w formie osobnych zeszytów, która wykształciła się jako odrębna forma wydawnicza na przełomie XIX i XX wieku z gazetowej grafiki satyrycznej.

Polski wyraz „komiks” jest spolszczeniem angielskiego zwrotu comic strip, który upowszechnił się w liczbie mnogiej jako potoczny skrótowiec comics. Drugi wywód wiąże pochodzenie nazwy od satyrycznego charakteru pierwszych komiksów. Nazwa comic oznacza w języku angielskim termin komiczny czyli komediowy.

(…) W Polsce używano również rodzimych nazw na określenie gatunku. W okresie międzywojennym oraz w okresie PRL podobnie jak we Francji używano nazwy „historyjki obrazkowe” oraz „kolorowe zeszyty”.

(…) Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce przyniosło całą serię różnego rodzaju komiksów i krótkich historyjek obrazkowych. Wśród najbardziej poczytnych była na przykład ilustrowana historia Koziołka Matołka (1932) autorstwa Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza, gdzie sekwencje obrazków prezentujących akcję były opatrzone słownym komentarzem. (…) W PRL nazwa „komiks” (jako jeden z atrybutów Zachodu) była niemile widziana przez władze komunistyczne; oficjalnie używanymi nazwami były „historyjki obrazowe” (Tytus, Romek i A’Tomek) czy wręcz „kolorowe zeszyty” (Kapitan Żbik).

Marian Walentynowicz był także autorem rysunków żartobliwego komiksu „bez dymków” pt. „Walenty Pompka na wojnie” do tekstu Ryszarda Kiersnowskiego, drukowanego w 1957 r. przez ówczesny tygodnik dla młodzieży „Przygoda”. Jedne z pierwszych peerelowskich komiksów publikował także Szymon Kobyliński. Był on autorem niemal legendarnego komiksu „Stary zegar” z roku 1957, oraz trzech zeszytów z serii „Przygody pancernych i psa Szarika” (1970–1971). Publikował również w jednym z pierwszych magazynów komiksowych wydawanych w PRL – „Relaxie”. W drugiej połowie lat 70. formy komiksowe uprawiał również polski rysownik Andrzej Mleczko. Rysował on komiksowe satyryczne komentarze do spektakli teatralnych granych przez Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Rynek komiksowy w Polsce ulegał przeobrażeniom zwłaszcza po 1989 roku. Początkowo zdominowany przez tłumaczenia amerykańskich serii o superbohaterach, od początku XXI wieku stał się zróżnicowany. Rekordowy pod tym względem był 2015 rok, kiedy ukazało się po polsku blisko 900 komiksów (o 15 procent więcej niż rok wcześniej).

W ostatnich latach oprócz wersji papierowej komiksu powstało wiele komiksów sieciowych, ukazujących się w różnych odstępach czasu w Internecie.

 

Źródło: Wikipedia