W setną rocznicę urodzin Ignacego Witza Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego przypomina sylwetkę i twórczość artysty. Wystawa pt. „Oczy są radarem mózgu. Ignacy Witz (1919-1971)” prezentuje prace z różnych okresów jego działalności: od lat powojennych do końca lat sześćdziesiątych XX wieku.
Ignacy Witz, karykaturzysta, ilustrator, malarz, grafik, krytyk sztuki. Jako satyryczny rysownik prasowy zadebiutował pod koniec lat 30. w czasopismach lwowskich – „Kontrataku” i „Omnibusie”, a jako karykaturzysta w latach czterdziestych podjął współpracę ze „Szpilkami”. Od powojnia do końca życia pracował jako ilustrator książek i autor opracowań graficznych dla takich wydawnictw jak „Książka i Wiedza”, „Nasza Księgarnia”, „Iskry”. Był też krytykiem sztuki i recenzentem wystaw. Swoje teksty publikował w prasie – w drugiej połowie lat czterdziestych w „Odrodzeniu” i „Kuźnicy”, a następnie – przez niemal dwadzieścia lat – w „Życiu Warszawy”.
Na wystawie w Muzeum Karykatury zwiedzający zobaczą rysunki satyryczne – karykatury antyhitlerowskie, publikowane w prasie w latach czterdziestych i pięćdziesiątych rysunki polityczne, odpowiadające ówczesnej propagandzie, a także niepublikowane, rysunkowe komentarze do wydarzeń października 1956 roku. Pokazane zostaną projekty publikowanych i niepublikowanych ilustracji do literatury dziecięcej i książek dla dorosłych, a wśród nich słynne realizacje do „Słonia Trąbalskiego” Juliana Tuwima, które przyniosły Witzowi ogromną popularność, oraz do „Przygód dobrego wojaka Szwejka” Jaroslava Haška, które nie ukazały się w druku. Ważną częścią wystawy będą rysunki autonomiczne – samodzielne kompozycje niesłużące celom wydawniczym – oszczędne w formie z płynną, czarną linią wydobywającą kontury postaci. Prezentację uzupełnią zaprojektowane przez Witza plakaty.
Ekspozycji będzie towarzyszyć książka pod tym samym tytułem, obszerne, bogato ilustrowane wydawnictwo z serii monografii „Sylwetki”, której celem jest przypomnienie twórczości czołowych polskich rysowników satyrycznych. Premiera wydawnictwa planowana jest na początek 2020 roku.
Projekt pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
(Projekt plakatu: Paweł Osial)